Historie van de Barcode in de Retail

De barcode is in de Verenigde Staten bedacht en werd daar tot voor kort de Universal Product Code (UPC) genoemd. Het eerste product waarvan de UPC-code werd gescand, was een pakje Wrigley kauwgom. Dat gebeurde op 26 juni 1974 in een supermarkt in Troy, Ohio.

Van de VS naar Nederland

Barcode Productlabel Albert Heijn haalde het uit Amerika afkomstige systeem naar Nederland. In januari 1977 werden vervolgens in een Heemskerkse supermarkt de eerste streepjes op een product gescand.

1D Barcode op voedingsmiddelen

De 1D barcode op voedingsmiddelen wordt gebruikt voor het eenvoudig kunnen regelen van het voorraadbeheer én om ervoor te zorgen dat de consument niet te lang in de rij hoeft te staan voor de kassa bij het afrekenen. De meest gebruikte 1D barcode is de EAN-13 barcode. Deze EAN 13 barcode is een uitgebreide versie van de UPC code en is in Europa al enige jaren de geldende standaard voor het labelen van producten uit de supermarkt.

EAN-13 barcode en de DataBar

Naast de bekende EAN 13 barcode wordt ook de GS1 DataBar vaak gebruikt in de Retail. Het voordeel van de DataBar is dat het meer gegevens kan bevatten dan een normale streepjescode. Denk hierbij aan het nettogewicht en/of te betalen prijs van het product. De Data Matrix kan echter nog veel meer gegevens bevatten. De Data Matrix wordt vooralsnog het meest gebruikt in de Gezondheidszorg.

2D Barcode in Retail

In 2017 is GS1 Belgium & Luxembourg een pilotproject gestart waarin de GS1 DataMatrix wordt getest als geschikte 2D barcode. Deze zou op termijn de EAN-13 en de GS1 DataBar kunnen gaan vervangen. Carrefour, Makro en Colruyt nemen deel aan dit project. In tegenstelling tot de EAN 13 barcode en databar, kan de GS1 datamatrix veel meer gegevens bevatten.

Voordeel van de Data Matrix

De GS1 DataMatrix kan gegevens combineren van maar liefst 3116 numerieke en 2335 alfanumerieke tekens. Honderden keren meer dan de DataBar. Hierdoor is de GS1 DataMatrix uitermate geschikt voor toepassingen waarbij het nodig is om veel gegevens op een beperkt oppervlak voor te stellen.

Voordeel voor de retail

Naast een Global Trade Item Number (GTIN), ofwel een GS1-artikelcode, kan de GS1 DataMatrix ook andere GS1 identificatiesleutels en attribuutgegevens weergeven. Zoals bijvoorbeeld een batch- of lot nummer en een houdbaarheidsdatum. Het voorraadbeheer van de supermarkt kan daarmee geoptimaliseerd worden. De klant grijpt nooit meer mis en derving kan worden tegengegaan.

Voordeel voor de consument

Het voordeel voor de consument van de GS1 DataMatrix op voedingsartikelen is enorm. Klanten kunnen met hun smartphone in een keer informatie raadplegen over de prijs, het gewicht, de vervaldatum, eventuele allergenen en meer. Hiermee worden de communicatiemogelijkheden met de klant voor producent en retailer eindeloos.

Voordeel van Productlabel

Of u nu kiest voor een 1D of 2D barcode, met de Productlabel software kunt u makkelijk en snel de juiste barcode of datamatrix maken. Altijd conform de GS1 standaard, de eisen van uw klant én geldende wet- en regelgeving. Door uw artikelen van het juiste label te voorzien zorgt u voor traceerbaarheid in de keten en uw proces en kunt u uw klant van alle gewenste informatie voorzien.

Wilt u de Productlabel software ervaren?

Maak dan een afspraak voor een demo.